ELS LECTORS QUE SI ESTIMEN ELS LLIBRES -220- FRANCESC MAURI

EL TEMPS VIST DES DEL CEL de Francesc Mauri i Jordi Martín García
El meteoròleg Francesc Mauri i el pilot d'avió Jordi Martín han unit meteorologia, aviació i medi ambient al llibre 'El temps vist des del cel' (Lunwerg editores). Una obra que compta amb unes espectaculars fotografies aèries fetes per Martín i les explicacions escrites per Mauri, que ha destacat que és un llibre pel públic en general amb unes fotos "fetes moltes d'elles des de milers de metres d'alçada i amb una visió dels núvols, de la geografia i de les formacions de muntanya i de costa sorprenents". Mauri ha reconegut que treballar en 'El temps vist des del cel' l'ha apropat a una meteorologia que desconeixia. 

Mauri ha assegurat que falten per conèixer molts secrets que presenta el cel. "Jo que em dedico a la meteorologia, el fet de treballar amb el llibre m'ha acostat a una meteorologia que desconeixia. L'aspecte que ofereix el cel des de dalt sorprèn molt i et confon respecte els teus coneixements". 

Del procés d'elaboració del llibre n'ha destacat la vivència de dur-lo a terme, lligant les explicacions amb les fotografies fetes per Jordi Martín. "Ha fet les fotos tal com raja, no són fetes per un professional i són espectaculars i això està complementat per les tres potes del llibre: aviació, meteorologia i medi ambient". Al llibre hi ha fotografies per exemple d'una muntanya en la zona de Serra Nevada, la Costa del Sol, les proximitats dels Pirineus o del delta de l'Ebre. 'El temps vist des del cel' es divideix en diferents capítols: 'Tempestes i precipitacions', 'Vent i turbulència', 'Baixa visibilitat', 'Temperatures extremes', 'Medi ambient i canvi climàtic' i 'Vistes des del cel'. 

El meteoròleg ha assegurat que volar ofereix una perspectiva privilegiada i per exemple es pot veure una estructura de tempesta i es poden fer anticipacions del temps. Tot i això, ha recalcat que "la meteorologia que afecta en vol és una i la que afecta a la gent que està per sota és un altra". 

TURBULÈNCIES
Sobre les tempestes i dificultats aèries, Mauri ha recalcat que no es pot mai entrar en un avió si hi ha una tempesta perquè "pot suposar turbulències severes o pedra que afecti l'avió". De fet, ha explicat que algun avió que per accident ha entrat dins una tempesta "n'ha sortit danyat i amb impactes de pedra i després en el moment d'aterrar s'ha de reparar". "Sempre cal evitar el nucli de la tempesta i variar el rumb cap a l'est, oest, nord o sud per esquivar-les". 

Mauri ha apuntat que les turbulències són "zones amb una densitat de l'aire diferent a la del voltant i són com clots d'una carretera". Ha considerat que "no se li ha de donar més importància a no ser que siguin unes turbulències severes i obliguin a estar ben lligat per seguretat". En aquest sentit, ha manifestat que Jordi Martín explica que no és que hi hagi un fenomen més perillós que la resta, sinó que tot depèn de les condicions en què es produeix.   

AEROPORT DE LLEIDA-ALGUAIRE
Preguntat per si climatològicament l'aeroport de Lleida-Alguaire està ben instal·lat, Mauri ha indicat que està on podia estar que és al pla de Lleida, però té dies de boira a l'any. "Desconec l'instrumental electrònic de l'aeroport", ha dit. "Hi ha aeroports de primera i segona categoria en funció dels aparells que tenen per ajudar a la navegació en el cas de boira i no sé si aquests aparells de primera divisió l'hi falten a l'aeroport de Lleida en condicions de baixa visibilitat. El problema del pla de Lleida és que els dies de boira hivernal hi són i poden fer la guitza", ha afegit. 

ELS AUTORS: FRANCESC MAURI
Llicenciat en geografia per la Universitat de Barcelona i especialitzat en Climatologia. El 1985 comença a treballar com a meteoròleg a Catalunya Ràdio i tres anys més tard es va incorporar a Televisió de Catalunya, on s'ha convertit en una de les cares més conegudes de les prediccions meteorològiques. A finals dels 80 elaborava la informació meteorològica al diari La Vanguardia. És membre del Consell Assessor del Servei Meteorològic de Catalunya. A més, té una llarga trajectòria com a divulgador i és autor dels llibres 'Els núvols, guia de camp de l'atmosfera i previsió del temps' i de 'Guia de la atmosfera?. 

JORDI MARTÍN GARCÍA
És comandant d'Airbus A320 en una aerolínia espanyola, combina la professió de Pilot de Transport de Línia Aèria amb col · laboracions en diferents escoles de Pilots i Hostesses. En l'àmbit meteorològic col · labora habitualment com a ponent en diverses Universitats amb xerrades sobre la influència del temps en el món aeronàutic. Ha guanyat diversos premis de fotografia, podem veure mostres de les seves imatges a la seva pàgina web: undespachoconvistas.com. També ha realitzat diverses exposicions dedicades a la meteorologia, medi ambient i aviació.  

Font/enllaç: Lundwerg Editores / Infoanoia.cat
Article/post 851 - Vols llegir? - Ràdio Nova

Comentaris